Субота, 04.05.2024, 03:35
Андріївське НВО "ЗОШ І-ІІ ступенів - дитячий садок"
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Категорії розділу
Заходи [2]
Національно-патріотичне виховання [0]
Виховна робота [0]
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Статті » Виховна робота » Заходи

Виховна година про воду

Виховна година  

Для учнів початкових  класів

Тема.  Запам’ятай на майбуття: Земна вода – Землі життя.

Мета. Формувати в учнів уявлення про воду, про зміни станів води. Розвивати дослідницький підхід до пізнання властивостей води. Поглибити і узагальнити знання учнів з вивченого матеріалу через відповіді на цікаві запитання, розв'язування задач, використання позапрограмової інформації. Вчити наполегливості у досягненні кінцевого результату. Розвивати цілеспрямоване сприйняття, логічне мислення, здатність до самоаналізу. Сприяти творчому розвитку, вихованню в учнів свідомої дисципліни, почуття обов'язку і справедливості, пізнавального інтересу.

Технічні засоби: комп’ютер, диск «Всесвіт. Частина 1», енциклопедія «Всесвіт. Частина 1».

Наочне обладнання: казковій герой – Краплинка, склянка з водою та молоком, пляшечка з одеколоном, малюнки: лід, хмара, сніжинка, дощ, вода, град, туман, пара; таблиця «Колообіг води в природі»; наочність до вправ: слова – загадки, ребус, шаради.

Література:

  1. Абрам’юк Г. М. Подорож тендітної краплинки //Розкажіть онуку, 2011. -    №7 – 8. – С. 22 – 23.
  2. Ковальчук Н. С., Грущинська І. В., Варакута О. М. Готуємося до уроків природознавства.  3 (2) клас.: Посібник для вчителя. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2000. – С. 66 – 77.
  3. Куценко Н. Я., Походжай Н. Я. Я і Україна. Навколишній світ. 1 клас: Посібник для вчителя. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2005. –          С. 74  – 75.
  4. Ферчук С. О. Вода // Розкажіть онуку, 2002.- №7. – С.37 – 38.

Хід заняття

І. Вступ.

1. Звучить  фрагмент аудиозаписи из комплекта «ПіснеЗнайка».

ПіснеЗнайці завдяки

Ми вчимося залюбки,

Нам знання даються легко –

Нами тішаться батьки.

  • Якщо це так, то розпочнемо наше заняття!
  • Хочу подарувати вам заняття – тепле, радісне, цікаве…
  • Які емоції у вас виникають, коли ви отримуєте подарунки?
  • Дуже хочеться, щоб с таким настроєм ви отримували нові знання.

Нумо, діти, підведіться!

Всі приємно посміхніться.

Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок!

2. Мотивація навчальної діяльності учнів.

- Відгадайте загадку.

                            Відома здавна рідина, усяк її вживає.

                            Буває хмаркою вона, сніжинкою буває,

                            Бува, як скло, крихка, тверда,

                            Звичайна ….. Підкажіть …. (вода).

  • Де зустрічається вода в природі?
  • Чи можуть жити без води рослини, тварини?
  • Як і для чого люди використовують воду?
  • Отже, вода потрібна всьому живому на землі.

3. Оголошення теми та мети заняття.

- А подивіться, хто до нас завітав на урок? (Вчитель читає вірш і вивішує краплинку води).

Нам допоможе на уроці казка.

Будьте уважні, слухайте, будь ласка.

Росла у лузі ніжна диво-квітка,

до всіх навколишніх рослин привітна.

Любила сонце і ранкову прохолоду,

бо мала щиру чудодійну вроду.

На лагідній пелюстці чудо-квітки

жила (як у казці буває нерідко)

маленька краплинка п'янкої роси

напрочуд великої диво-краси.

Всю нічку краплинка у квіточці спала,

а вранці пелюсточки їй цілувала.

Шептав щось подругам вітрець-пустунець,

та раптом... прийшов їхній дружбі кінець.

Чарівна ніжно-трепетна краплина

відправилась в незнані досі мандри.

Веде її в безмежний світ стежина,

а луг радів і навіть трішки заздрив.

- Так – це краплинка води. Подорожуючи, вона завітала до чемненьких діток. Щоб розповісти вам про те, якою буває вода, що вона може робити і яку користь приносить нашій планеті Земля. 

ІІ. Основна частина.

  1. Бесіда з проведенням і демонструванням дослідів.

Учитель показує воду в склянці

  • Погляньте, що принесла з собою краплинка. Чим вода відрізняється від каменя? (Камінь твердий, його можна взяти у руки, покласти на стіл, кинути. Від цього він не змінить своєї форми).
  • А вода має форму? Чи можна її покласти на стіл, як камінець? ( Ні, вода рідка, вона потече, розіллється).
  • Вода легко змінює свою форму, набираючи форми посудини, в якій знаходиться.
  • Порівняйте воду з молоком (вчитель ставить поряд стакан з молоком).
  • Вода прозора і безколірна.

Учитель відкриває пляшечку з одеколоном і водою. Учні нюхають

  • Що ви помітили? (Що деякі рідини мають запах, а чиста вода запаху не має).
  • Розкажіть краплинці про які властивості води ви довідалися. (Вода – це рідина. Вона прозора, без колірна і не має запаху).
  1. Якою буває вода.
  • Краплинка прийшла до нас не сама, а привела з собою своїх родичів. А хто вони, ви дізнаєтесь розгадавши загадки.

Що тут сталося за нічку?

Де була раніше річка –

Від санчаток видно слід,

Все скував довкола …. (лід).

 

Наша матінка – завія

Нас із сита всюди сіє,

А як сонце припече –

Ми струмочком потечем. (Сніжинки).

 

Птиця летіла, крила розпустила,  сонце закрила. (Хмара).

 

Довго не має мене – все в’яне,

А прийду – оживає. (Дощ).

 

Текло, текло і лягло під скло. (Вода).

 

Сидить дід за подушками та й  стріляє галушками.          (Град).

 

Хмара сива весь світ закрила. (Туман).

Вода, а літає.  (Пара).

Учитель вивішує на дошці малюнки слів – відгадок

  • Давайте ще раз разом хором назвемо слова  - відгадки:

Лід                                                   Хмара

Сніжинка                                         Дощ

Вода                                                Град

Туман                                              Пара

  • Чому вони є родичами? (Діти розмірковують).
  • Чи може бути вода твердою? (Так).
  • Де у нас у кожному домі ховається вода у твердому стані? (У холодильнику).
  • На що перетворяться сніг і лід, коли їх нагріти? (У воду).
  • Що виходить з носика чайника, коли у ньому кипить вода? (Пара).
  • Пара – це теж вода, але вона легка, тому що перебуває у газоподібному стані.
  • Подумайте, коди зникають калюжі влітку, коли після дощу вигляне сонечко?  (Вода випаровується).
  1. Фізкультпауза.

Звучить  аудиозапис из комплекта «ПіснеЗнайка. Діти співають пісеньку про воду, виконують відповідні рухи. Частина 1. Всесвіт, С. 70 – 75

  1. Колообіг води у природі.
  • Діти, а як ви вважаєте, чому воду називають вічною мандрівницею? (Розмірковування учнів).
  • Поки ви розгадували загадки, краплинка води нашептала мені на вушко дуже цікаву розповідь. Хочете і ви її послухати? (Так).
  • Людину давно цікавило, чому б'є джерело, біжить струмок, тече річка. Чому вони не зникають? Чому не переповнюються моря, океани? Адже в них з усіх сторін впадають річки?
  • Допомогло в цьому розібратися відкриття колообігу води на земній кулі та з'ясування причин, які його породжують.
  • Чому це явище називають колообігом? (Рух по колу).
  • Вода безперервно рухається із одного стану переходить в інший. Цей рух відбувається ніби по замкненому колу.

Під впливом сонячного тепла вода на Землі випаровується і у вигляді водяної пари підіймається в повітря, в атмосферу. Більша частина випарову­ється з поверхні Світового океану, решта — з суходолу: полів, лук, лісів, боліт, річок, озер. Повітряні течії підхоплюють водяну пару і розносять її по всьому світу. Потрапляючи у верхні, холодні шари атмосфери, пара пере­творюється на краплини рідини. Скупчення великої кількості таких крапель утворюють хмари, які ми часто бачимо на небі. Над суходолом і водяною поверхнею влітку з хмар іде дощ, узимку — сніг. Опади над океаном повер­тають йому частину води, яка випарувалась з нього. Опади, що потрапили на суходіл, проходять складний і довгий шлях. Але закінчується здебільшо­го він в океані.

Дощова вода стікає з більш високих місць у низькі. Спочатку вона збирається в окремі маленькі струмочки, які, з'єднавшись, перетворюються у більші струмки, а більші — у ще більші. Останні — вливаються у річку. Річки ж збирають у свої річища численні притоки і стають більшими. Після короткого чи довгого шляху вони досягають моря, озера або океану і зни­кають у їх водах.

Сніг, який випадає на високих горах, з часом ущільнюється, перехо­дить у щільний сніг із зернами криги, а потім у льодовики. Влітку льодови­ки тануть і їхні талі води схилами стікають у річища річок. А річки здебільшого — в океан.

Після дощу, а навесні й після танення снігу, частина води по тріщинах, норах, порожнечах просочується у ґрунт і в надра землі й утворює там скупчення — підземні води. Вони повільно рухаються по підземних шарах, які не пропускають воду. У глибині підземні води можуть переміщуватися місяці, роки, десятиріччя. Але обов'язково вирвуться з темного полону земних надр на дні ущелини, на схилах гір чи у яру й утворять джерело. У цьому місці зароджується річка. Куди ж вона віднесе свої води?

Вода випаровується не лише з поверхні водойм. Її випаровують також рослини. Де ж вони беруть воду? Всмоктують своїм корінням із ґрунту.

Так вода, що випарувалася з поверхні земної кулі, повертається назад у вигляді опадів й потрапляє у ґрунт і живить рослини, подорожує під зем­лею, річками спливає до Світового океану.

Якщо ця дивовижна взаємодія Сонця і Землі з якихось причин буде зруйнована, нашу планету спіткає катастрофа.

...Щоб утворилася одна дощова краплина, необхідно не менше міль­йона мікроскопічних краплинок.

Робота за малюнком «Подорож краплинки»

  1.  Прийом “Мозкова атака”.

- Спробуйте пояснити вислів «Вода – джерело життя на землі».

  1. Акровірш.

Вона є на Землі в усьому.

Он в небі хмаркою летить.

Дає життя всьому живому.

А от без неї нам не жить.

  1. Розкрити значення води.

А вода – це справжнє диво!

Як прожити без води?

З нею ми завжди щасливі,

З нею в нас нема біди.

Є вода – ростуть рослини:

Ліс, сади, рясні поля.

Це чудово для людини

І радіє вся Земля.

З давніх-давен шанували в Україні воду. Обожнювалося все — море, озеро, річка, джерело, криничка. У давнину люди любили молитися біля води, навіть приносили жертви річкам, озерам, криницям. Вони вважали, що рухлива вода може змивати сліди людських діянь, очищати від гріхів, перебирати на себе провини кожної людини, якщо та щиросердно розкаювалася у сподіяному.

Усі найважливіші обряди відбувалися з водою та біля води. Вірили, що на Водохреще (19 січня) вода у річках, ставках, колодязях має неабияку силу. Її пили, нею умивалися, змочували хворі місця, купалися в ній. За стародавніми віруваннями, це давало людям здоров'я і вроду.

За народними повір'ями; вода стає особливо цілющою в «чистий» четвер перед Великоднем, у ніч на Івана Купала. Усі колись знали, що перш ніж набрати води, потрібно до неї чемно привітатися.

Раніше в кожному населеному пункті двічі на рік освячували воду в криниці: на Стрітення (15 лютого) та на Юрія (6 травня). Дбайливо стави­лись і до джерела. Навіть найменше джерельце розчищали, обкладали ка­мінням чи дерном і, зробивши кухлик з лика, залишали його так, щоб кожен міг напитися джерельної води. Так шанувалась та обожнювалась вода укра­їнським народом.

  • Що означає шанувати воду?
  • Як на вашу думку її потрібно берегти?

Я – вода! Я на планеті всюди!

Життя буяє, доки є вода.

Живуть рослини, і тварини, й люди.

А зникну я – прийде до всіх біда.

Засохне ліс, загинуть море й річка.

Пустеля стане всюди й суховій.

Без кольору і без смаку водичка,

А сила велетня в воді святій.

Як є вода, то й казка оживає,

Зелена вся планета і жива.

Росте травичка, квітка зацвітає.

Це справжній чарівник, а не слова.

- Охорона навколишнього середовища, екологічна норма, збереження природних багатств для нащадків – ці проблеми набули в наш час актуальності. Щоб успішно охороняти ліси, водойми, землю і повітря від забруднення, а тваринний світ від зникнення потрібно знати, вивчати природу, глибоко розуміти її закони і істинну цінність.

ІІІ. Заключна частина.

  • Родички нашої краплинки прийшли до нас в гості з подарунками. Води принесли з собою багато цікавих завдань. Спробуймо їх виконати!

1. Гра «Утвори словечко».  

- Добавити пропущені літери , щоб утворилося слово.

СН. Г           З.В.Р.Х.       Х.РД.Л.Ц.           В.Х.Л.    СН.Ж.НК.            Д.Щ 

2. Метод «Вузлики».

- Прочитайте закодовані слова, знайдіть  зайве слово.

ігсн      архма     дщоик      рагд      аапр     оавд      імцься     утамн     ілд

3. Робота над текстом В.Сухомлинського «Хлопчик і сніжинка».  

З неба летіла додолу сніжинка. Вона була ніжна, легка, прозора, мов пушинка. І красива, мов зірка.

На землі стояв хлопчик. Він бачив, як падає сніжинка, і думав: «Ось вона впаде комусь під ноги і її затопчуть.»

Ні, не треба падати сніжинці на землю. Не треба її затоптувати.

Хлопчик простягнув долоню. Він захотів приголубити сніжинку. А вона впала на добру, теплу його руку й розтала. Хлопчик із жалем дивиться на долоню. А там блищить крапелька, мов сльозинка.

 

- Поясніть, що сталося із сніжинкою? Обґрунтуйте відповідь. Доведіть свою думку.

4. Вправа “Зумій пояснити вислови” (робота з фразеологізмами)

  • Варити воду.
  • Вийти сухим з води.
  • Вилами по воді писане.
  • В ложці води втопити.

5. Вправа “Ситуація”.

- Придумати причини виникнення ситуації, розвинути далі події, показати її наслідки.

- До річки поспішали всі:      тварини - щоб напитися;

діти – щоб покупатися;

рибалки – наловити риби:

люди - відпочити.

- Всім подобалася ця річка. Але раптом річка засумувала, тому що вона стала різнокольоровою:  жовтою, червоною, чорною…

6. Вправа ”Додай речення”.

- Потрібно додати речення пов’язані з водою).

- Наприклад: Мені весело, коли я купаюся в річці.

  •  Я люблю….
  • Я хочу…
  • Мені сумно, коли…
  • Мені цікаво, коли…
  • Мені боляче,коли…

7. Кросворд.

  1. Хто живе в небі на хмаринці? (Краплинки)..
  2. На що перетворюються краплинки, коли пригріває сонечко? (Роса).
  3. Срібний кинджал хвильку в хаті полежав – і зовсім розтав. (Бурулька).
  4. Надворі горою, в хаті водою. (Сніг).
  5. Вночі спить на землі, а вранці тікає. (Роса).
  6. Їхав пан, у воду впав, сам не змочився, а води побільшало. (Дощ).
  7. Текло, текло – та й лягло під скло. (Вода).
  8. Я вода і на воді плаваю. (Лід)
 
   

8. Вправа “Різнокольорове завдання”.

- Літери різнокольорові. Прочитати тільки ті літери, які написані синім кольором.

- Чому, на вашу думку,  літери, написані синім кольором?

Жива вода дає життя всьому живому в світі.

Якщо жива вода, тоді земля у квіті.

Вода несе життя для свіх .

                                               Л. Забашта.

 

 

 

 

 

Категорія: Заходи | Додав: boss (17.12.2015)
Переглядів: 6412 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
КОРИСНІ ПОСИЛАННЯ
br-mon br-do br-ano Макарівський РМК
Copyright MyCorp © 2024